Tegenwoordig kopen steeds meer mensen online hun hele inboedel. Van schoenen tot wasmachines, van nieuwe iPhones tot kabeltjes voor de computer. Van een webshop moet je het nu hebben. Het moet alleen wel mogelijk zijn om het verkeer naar je webshop te leiden. Google AdWords, ofwel Google Ads, is de ideale manier om nieuwe mensen naar je webshop te trekken. Het Google landschap wordt alleen steeds ingewikkelder. Dus nu komt de vraag, wat is beter: AdWords uitbesteden of toch zelf beheren? Ik vind het voor je uit.
AdWords is zo veel meer dan de zoekmachine resultaten
Mensen denken bij AdWords vaak alleen aan de zoekmachine resultaten, en daar bovenaan verschijnen. Maar het is zo veel meer dan dat. Je kunt met het display netwerk branding banners plaatsen. Of je plaatst filmpjes via YouTube. Ook kun je zorgen dat je bovenaan komt te staan in het Shopping-gedeelt van Google. Of je zorgt dat je met retargeting mensen die eerder op je site zijn geweest nog even extra laat converteren. Er zijn zo veel opties om aan te denken. Wat dat betreft is dit een punt voor AdWords uitbesteden. Omdat het zo ingewikkeld is om te bepalen waar je precies gaat adverteren, heb je toch professionals nodig die je in ieder geval advies kunnen geven over de plaats van je advertenties.
Snap je het echt volledig en heb je tijd?
Je kunt Google AdWords eigenlijk alleen intern laten doen of zelf beheren als je precies weet waar je mee bezig bent. Is dat niet zo, dan is AdWords uitbesteden beter. Je kunt namelijk al snel veel budget verbranden voor een bepaalde plaatsing, en daarna merken dat er niks uit terug komt. Dat is natuurlijk zonde. Bij deze alinea zou ik dus willen zeggen dat het verschilt per organisatie. Wie een goede marketeer in huis heeft die er veel mee bezig kan zijn kan het zeker zelf doen. Maar wie dat niet heeft kan beter AdWords uitbesteden. Bij AdWords uitbesteden wordt er namelijk de tijd en de professionaliteit in gestoken die het budget nodig heeft.
AdWords uitbesteden dan toch de beste optie?
Uit het bovenstaande blijkt dat het toch knap lastig om AdWords goed te krijgen. Daarom pleit ik toch voor AdWords uitbesteden. Je hebt zelf meer tijd en meer budget over om andere zaken te verrichten. Met AdWords uitbesteden weet je zeker dat je advertentiebudget goed gespendeerd wordt, en dat de juiste kanalen ingezet worden. Dus het oordeel is AdWords uitbesteden.